سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
.:؛ حقوق و حقوقدانان ؛:.
درباره وبلاگ


سلام. وبلاگ محسن قاری فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان در جهت ارتقای توان مطالعاتی خود و ارایه مطالب مرتبط اقدام به درج این وبلاگ کرده ام. کلیه نظرات دوستان محترم میباشد و منتظر ارایه نظرات و پیشنهادات و مشاوره و تبادل لینک باشما هستیم.
صفحات وبلاگ
23090294263918019306.jpg

رشوه جزء مجازات‌های تعزیری است بنابراین مشمول مرور زمان نمی‌شود
تاریخ رسیدگی: 84/1/14

 

مرجع رسیدگی: شعبه سی و یکم دیوانعالی کشور
 
 

 


 
خلاصه جریان پرونده:
حسب محتویات پرونده 1-... آقای (الف) 2-... آقای (ب) 3-... آقای (ج) 4- غیرنظامی‌آقای (د) 5-... آقای (هـ) به اتهام ردیف اول(الف): شرکت در حیف و میل کالای قاچاق و تبانی با قاچاقچیان و شرکت در اخذ رشوه و گزارش خلاف واقع. ردیف دوم (ب): شرکت در حیف و میل کالای قاچاق و تبانی با قاچاقچیان و شرکت در اخذ رشوه و گزارش خلاف واقع. ردیف سوم (ج): سهل انگاری در انجام وظیفه منجر به سرقت رفتن یک قبضه سلاح کمری و شرکت در حیف و میل کالای قاچاق و شرکت در اخذ رشوه و ارتباط با اشرار. ردیف چهارم (د): شرکت در حیف و میل کالای قاچاق. ردیف پنجم (هـ): شرکت در حیف و میل کالای قاچاق و کتمان حقیقت و شرکت در اخذ رشوه تحت پیگرد شعبه اول دادگاه نظامی‌یک... قرار گرفته‌اند و مشروح جریان اینکه در سال 1369 ساعت 22 در محور... عوامل ایست و بازرسی ...کامیونی را متوقف و موفق به کشف تعدادی ویدئو جاسازی شده می‌شوند آقای متهم ردیف اول  (الف) به راننده کامیون می‌گوید مبلغ یک میلیون تومان بده و برو راننده یک چک به مبلغ یک میلیون تومان می‌دهد وبرای اینکه راننده برود وجه نقد بیاورد کامیون را در مقابل منزل یکی از بسستگان آقای (الف)(متهم ردیف اول) می‌گذارد و به تهران می‌رود و مبلغ هفتصدهزارتومان وجه نقد می‌آورد که فرمانده پاسگاه آقای ( ب) ( متهــم ردیف دوم ) مطلع می‌شود و معترض می‌شود که چرا یک میلیون گرفتی می‌بایست سه میلیون می‌گرفتی و فرمانده ... هم مطلع می‌شود و می‌گوید باید شما را ( راننده کامیون ) تحویل دهم ولی بصورت خصوصی به راننده می‌گوید ناراحت نباش ویدئوهای شما را تخلیه می‌کنم و تعداد 5 الی 6 عدد تحویل مراجع قانونی می‌دهم و با این پول نقد جریمه‌ات را می‌پردازی و می‌آیی و مابقی پول هفتصدهزارتومان را به همراه ویدئوهائیکه تخلیه و فروخته شده را می‌گیری و می‌روی سپس راننده را به پاسگاه می‌برد و به منزل پدر آقای ( د ) ( متهم ردیف چهارم ) و پسرش آقای ( ن ) و برادر آقای ( م ) می‌روند و در آنجا تعداد 67 دستگاه ویدئو جاسازی شده را پیاده و توسط اتومبیل به محل نامعلومی‌می‌برند و بعد کامیون را به کمیته منتقل و ویدئوهای باقیمانده را تخلیه و شمارش می‌کند و راننده را تحویل بازداشتگاه می‌دهند بعد از کشف قضیه و تحقیقات مقدماتی و صدور کیفرخواست از سوی دادسرای نظامی‌...  شعبه اول دادگاه نظامی‌یک... عهده‌دار رسیدگی شده و به موجب دادنامه شماره 83/43 با این استدلال که قضیه مشمول مرور زمان گردیده باستناد ماده 173 قانون آیین‌دادرسی دادگاه های عمومی‌و انقلاب در امور کیفری و ماده 135 قانون مجازات نیروهای مسلح مصوب 1382 مبادرت به صدور قرار موقوفی تعقیب متهمین صادر و اعلام نموده است و در ذیل دادنامه باستناد ماده 174 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی‌و انقلاب متهمین را مکلف به جبران خسارت نموده است دادیار اجرای احکام دادسرای نظامی‌کرمان بشرح برگ485 پرونده نسبت به رأی اعتراض و اعلام نموده که مرور زمان حسب ماده 173قانون‌آیین‌دادرسی‌دادگاه‌های‌عمومی ‌وانقلاب شامل مجازاتهای بازدارنده‌است وشامل جرایم تعزیری نمی‌شود لذا تقاضای تجدیدنظر نموده و پرونده به دفتر دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیأت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس از قرائت گزارش آقای... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای... دادیار دیوان عالی کشور اجمالاً مبنی بر تقاضای اتخاذ تصمیم شایسته را براساس موازین شرعی و قانونی می‌نمایم نسبت به دادنامه شماره 83/43 تجدیدنظرخواسته مشاوره نموده چنین رأی می‌دهد:
 
 



 
رأی
نظر به اینکه یکی از اتهامات ردیفهای اول و دوم و سوم و پنجم شرکت در اخذ رشوه است و اخذ رشوه از شمول مفاد ماده 17 قانون مجازات اسلامی‌انصراف دارد و از مصادیق ماده 16 قانون مرقوم و با این وصف مشمول مرور زمان موضوع ماده 173 قانون آیین‌دادرسی دادگاه‌های عمومی‌و انقلاب در امور کیفری و ماده 135 قانون مجازات اسلامی‌نمی‌گردد علیهذا دادنامه تجدیدنظرخواسته در مورد ردیفهای اول و دوم و سوم و پنجم بالنسبه به اتهام اخذ رشوه باستناد بند « د » ماده 6 قانون تجدیدنظر آراء دادگاه‌ها نقض و رسیدگی به شعبه همعرض محول و دادنامه در سایر موارد ابرام می‌گردد.

 

مبنع: وبلاگ تخصصی حقوق ایران




موضوع مطلب : اخلالگران نظام اقتصادی - کلاهبرداری - ارتشا - رشوه - اختلاس

لوگو
سلام. وبلاگ محسن قاری فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان در جهت ارتقای توان مطالعاتی خود و ارایه مطالب مرتبط اقدام به درج این وبلاگ کرده ام. کلیه نظرات دوستان محترم میباشد و منتظر ارایه نظرات و پیشنهادات و مشاوره و تبادل لینک باشما هستیم.
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 82
  • بازدید دیروز: 120
  • کل بازدیدها: 1088310
پیوندها