سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
.:؛ حقوق و حقوقدانان ؛:.
درباره وبلاگ


سلام. وبلاگ محسن قاری فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان در جهت ارتقای توان مطالعاتی خود و ارایه مطالب مرتبط اقدام به درج این وبلاگ کرده ام. کلیه نظرات دوستان محترم میباشد و منتظر ارایه نظرات و پیشنهادات و مشاوره و تبادل لینک باشما هستیم.
صفحات وبلاگ
23090294263918019306.jpg
یکشنبه 91 فروردین 20 :: 3:27 عصر ::  نویسنده : محسن قاری

از بین بردن حس بویایی هر دو مجرای بینی دیه کامل دارد

یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: طبق ماده 462 قانون مجازات اسلامی از بین بردن حس بویایی هردو مجرای بینی دیه کامل دارد و در صورت ازبین بردن بویایی یک مجرا نصف دیه است و قاضی در مورد اخیر قبل از صدور حکم باید به طرفین تکلیف صلح بنماید...

 

بهزاد اکبرآبادی در گفت و گو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه کرمانشاه درخصوص فصل بیست و دوم باب نهم ازکتاب چهارم قانون مجازات اسلامی (دیه حس بویایی) اظهارکرد: ازبین بردن حس بویایی مجرای بینی، کلامی نامفهوم و غیر کارشناسی شده است زیرا درست است که سلول‌های گیرنده بویایی در دیواره حفره‌های بینی قرار دارد و اگر این سلول‌ها ازبین برود بو به مراکز دیگر منتقل نمی شود اما ازبین رفتن حس بویایی همیشه به ازبین رفتن این قسمت از دستگاه بویایی بستگی ندارد بلکه ممکن است این قسمت صحیح وسالم باشد اما با صدمه به بقیه اجزای دستگاه بویایی مانند پیاز بویایی و ناحیه بویایی این حس ازبین برد.

وی افزود: تکلیف به مصالحه در پایان این ماده توجیه روشنی ندارد مخصوصا اینکه اختصاص به صورت از بین رفتن حس بویایی یک بینی پیدا کرده است البته فقها نیز در این مساله به اختلاف نظر افتاده‌اند عده‌ای گفته اند در صورتی دیه پرداخت می‌شود که مجنی علیه سوگند بخورد، عده‌ای هم حکم به اجرای قسامه کرده‌اند.

اکبرآبادی خاطرنشان کرد: در هر صورت آنچه که مسلم است آن است که تکلیف به مصالحه یا ادای سوگند یا اجرای قسامه در صورتی است که میان جانی و مجنی علیه اختلاف باشد و گرنه چنانچه جنایت محقق باشد با توجه به اینکه دیه آن معلوم است این موارد منتفی خواهد بود.

وی افزود: ماده 463 مقرر می دارد؛ در صورت اختلاف بین جانی ومجنی علیه هرگاه با آزمایش یا با مراجعه به دو متخصص عادل ازبین رفتن حس بویایی یا کم شدن آن ثابت نشود باقسامه (طبق تبصره ماده 461) به نفع مدعی حکم می شود.

این عضو پیوسته انجمن جرم شناسی ایران تصریح کرد: قسامه برابر تصریح ذیل این ماده برای ازبین بردن بویایی کامل شش قسم و برای ازبین بردن نصف بویایی سه قسم و... می باشد اما این تعداد قسم برای این جنایت و جنایت های مشابه، مورد اعتراض برخی از فقها قرار گرفته است و اعتقاد دارند که باید پنجاه سوگند ادا شود.

اکبرآبادی ادامه داد: عده‌ای هم گفته‌اند اگر به وسیله آزمایش یانظر متخصص ازبین رفتن یا نقصان بویایی ثابت شود باز هم قسامه جاری می شود، ظاهرا منظور از دو متخصص عادل در این ماده، دو شاهد عادل است که در این صورت چون موضوع شهادت از امورمالی و جنایت هایی است که مجازات آن پرداخت مال می باشد نباید اثبات آن به شهادت دو مرد منحصر شود بلکه شهادت یک مرد و دو زن و نیز شهادت یک مرد همراه با سوگند مجنی علیه نیز پذیرفته می شود.

وی در پایان عنوان کرد: براساس ماده 464ق.م.ا هرگاه حس بویایی قبل از پرداخت دیه برگردد ارش آن پرداخت خواهد شد و اگر بعد از آن برگردد باید مصالحه نمایند و اگر مجنی علیه قبل از سپری شدن مدت انتظار برگشت بویایی بمیرد دیه ثابت می شود.

 

انتهای پیام




موضوع مطلب : ستاد دیه - دیه - خسارت های مدنی به کالبد

لوگو
سلام. وبلاگ محسن قاری فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان در جهت ارتقای توان مطالعاتی خود و ارایه مطالب مرتبط اقدام به درج این وبلاگ کرده ام. کلیه نظرات دوستان محترم میباشد و منتظر ارایه نظرات و پیشنهادات و مشاوره و تبادل لینک باشما هستیم.
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 202
  • بازدید دیروز: 120
  • کل بازدیدها: 1088430
پیوندها