سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
.:؛ حقوق و حقوقدانان ؛:.
درباره وبلاگ


سلام. وبلاگ محسن قاری فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان در جهت ارتقای توان مطالعاتی خود و ارایه مطالب مرتبط اقدام به درج این وبلاگ کرده ام. کلیه نظرات دوستان محترم میباشد و منتظر ارایه نظرات و پیشنهادات و مشاوره و تبادل لینک باشما هستیم.
صفحات وبلاگ
23090294263918019306.jpg

محسنی اژه‌ای خبر داد: صدور کیفرخواست برای پرتاب‌کننده کفش به رییس‌جمهور

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره علت اجرا نشدن احکام صادره علیه علی‌اکبر جوانفکر و بقایی گفت: در این موارد حکم صادر شده به دایره اجرای احکام رفته و در حال طی کردن مسیر اجرایی است...

 

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای در ادامه اولین نشست خبری خود در سال 91 و در پاسخ به سوال خبرنگاری که متوقف ماندن احکام صادره از دادگاه‌ها در دایره اجرای احکام را از جمله ایرادات دستگاه قضایی دانست، تصریح کرد: من خود شما را قاضی قرار می‌دهم. شما گفتید در سال گذشته یا در دوره جدید ریاست قوه قضاییه احکام اجرا نمی‌شود. من به طور دقیق عرض کنم که اجرای احکام در این دوره اخیر به خصوص در سال 89 و 90 به مراتب از گذشته سریع‌تر و بیشتر بوده است. رسیدگی به پرونده‌هایی همچون مواد مخدر، شرارت‌ها و مفاسد اقتصادی، از این جمله هستند.

 

وی ادامه داد: من فکر کردم می‌خواهید به پرونده‌های قصاص اشاره کنید زیرا اگر این گفته شود، مطلب درستی است. بعضا احکام قصاصی صادر شده است و اولیای دم هم تقاضای اجرای قصاص داشته‌اند اما این موارد چند دسته هستند که بخشی از مشکلات در آن به قوانین و مقررات برمی‌گردد.

 

دادستان کل کشور افزود: در برخی از موارد که اولیای دم تقاضای قصاص داشته‌اند، من از دادستانی و دادسرا سوال کرده‌ام که چرا قصاص اجرا نمی‌شود و پاسخ داده شده است که اولیای دم نه درخواست قصاص می‌کنند و نه رضایت می‌دهند. بعضا اولیای دم می‌گویند می‌خواهیم فکر کنیم و گاهی این طلب مدت، سه ماه طول می‌کشد.

 

محسنی اژه‌ای اظهار کرد: در همین سال 91 به مورد این‌چنینی برخوردیم و من گفتم نمی‌شود همینطور بماند. اولیای دم را بخواهید و اگر نمی‌خواهند قصاص کنند، فرد را آزاد کنید.

 

وی خاطرنشان کرد: مورد دیگری که باعث به طول انجامیدن اجرای حکم می‌شود، بحث تفاضل دیه است. به طور مثال اگر سه نفر عمدا در قتل یک نفر شرکت کرده باشند و اولیای دم تقاضای قصاص کنند،‌ برای قصاص هر سه نفر،‌ اولیای دم باید دو دیه بدهند که بعضا ندارند این مقدار را پرداخت کنند و از طرفی گذشت هم نمی‌کنند. بخش دیگری هم در مورد استیذانی است که باید انجام بگیرد. استیذان به رییس قوه قضاییه تفویض شده است و شرایطی دارد که گاهی اوقات طول می‌کشد.

 

سخنگوی دستگاه قضایی یادآور شد: اگر شما موردی را از این دست سراغ دارید، اطلاع دهید چون خود من با اینکه شاید از وظایف قانونی‌ام نباشد - شاید هم با یک تفسیر باشد ـ از مواردی که دنبال می‌کنم بحث احکامی است که صادر شده ولی اجرا نشده‌اند.

 

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرونده دبیر سابق شورای عالی ایرانیان خارج از کشور نیز تصریح کرد: در این پرونده قراری صادر شده بود و آن قرار مورد اختلاف قرار گرفت. دادستان قرار بازپرس را قبول نداشت و حل اختلاف به دادگاه سپرده شد. دادگاه قرار را به نفع خواسته دادستان تایید کرد و پرونده به دادسرا بازگشت و الان در دادسرا مطرح است.

 

خبرنگاری به صحبت‌های محسنی‌اژه‌ای در آخرین نشست خبری وی در سال 90 اشاره کرد و پرسید چرا در سال گذشته برخی از 500 سوالی که پرسیده شده است، بارها تکرار شده بودند؟ سپس این خبرنگار به مواردی از جمله پرونده فردی که به رییس‌جمهور کفش پرتاب کرد، پرونده قاضی مرتضوی، پرونده شکایت دولت از مداحان و ... اشاره کرد.

 

محسنی‌اژه‌ای در این زمینه اظهار کرد: من بارها عرض کرده‌ام که در روز ممکن است ده‌ها پرونده در محاکم قضایی ایران تشکیل شود. اولا حضور ذهن نسبت به همه آنها ندارم، ثانیا ممکن است بعضی مطالب برای شما خبرنگاران مهم باشد. به نظر من این امر چیز بدی نیست و ممکن است امسال هم تکرار شود.

 

وی افزود: بعضی از پرونده‌ها هم به سرانجام نمی‌رسد و ممکن است در حال رسیدگی باشند. در بعضی پرونده‌ها هم ما محضور قانونی داریم و تا زمانی که حکم قطعی نشود، نمی‌توانیم در مورد آن صحبت کنیم. ممکن است روند قطعی شدن حکم طولانی شود.

 

دادستان کل کشور گفت: در مورد کسی که کفش پرتاب کرد، قبلا سوال پرسیدید و من پاسخ دادم که این فرد تحت تعقیب قرار گرفته است. امروز هم عرض می‌کنم که این فرد سه ماه بازداشت شد و تحقیقات جامعی در مورد این فرد انجام شد تا ببینیم که این یک اقدام فردی بوده یا وابسته به گروهی بوده است ولی به هرحال کیفرخواست صادر شده و پرونده به دادگاه رفته است ولی هنوز حکمی صادر نشده است. این فرد هم در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد است.

 

محسنی اژه‌ای افزود: پرونده‌های دیگری هم که از آنها اسم بردید یا در حال رسیدگی هستند یا در آنها حکم صادر شده است. البته همه این مطالب مانع پیگیری و انتقاد شما نیست. پیگیری شما ما را هم وادار به پیگیری و احساس مسئولیت بیشتر می‌کند.

 

ادامه دارد...




موضوع مطلب : قوه قضاییه - مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه (129)

لوگو
سلام. وبلاگ محسن قاری فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان در جهت ارتقای توان مطالعاتی خود و ارایه مطالب مرتبط اقدام به درج این وبلاگ کرده ام. کلیه نظرات دوستان محترم میباشد و منتظر ارایه نظرات و پیشنهادات و مشاوره و تبادل لینک باشما هستیم.
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 19
  • بازدید دیروز: 48
  • کل بازدیدها: 1086498
پیوندها