سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
.:؛ حقوق و حقوقدانان ؛:.
درباره وبلاگ


سلام. وبلاگ محسن قاری فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان در جهت ارتقای توان مطالعاتی خود و ارایه مطالب مرتبط اقدام به درج این وبلاگ کرده ام. کلیه نظرات دوستان محترم میباشد و منتظر ارایه نظرات و پیشنهادات و مشاوره و تبادل لینک باشما هستیم.
صفحات وبلاگ
23090294263918019306.jpg
شنبه 90 مهر 30 :: 11:51 عصر ::  نویسنده : محسن قاری

/بررسی نگاه قانون به حقوق زنان/
یک وکیل دادگستری:
مجریان قانون باید معجزه ‌کنند، نه قانون
اصطلاح «زن ذلیل» نفی بند یک اصل ‌21 قانون اساسی است

یک وکیل دادگستری در تحلیل نگاه قانون اساسی به حقوق زنان تاکید کرد که قانون توجه ویژه‌ای به حقوق زن داشته است اما به نظر می‌رسد تاکنون متولیان اجرای قانون و رسانه‌ها به این مهم کمتر توجه کرده‌اند...

فرهاد پروین در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهارکرد: در ابتدای مقدمه قانون اساسی به نقش زن در پیروزی انقلاب اسلامی تاکید بسیاری شده است، بدین مضمون که همبستگی گسترده زنان و مردان از همه اقشار و جناح‌های سیاسی و مذهبی در این راستا به طور چشم‌گیری تعیین کننده بوده است، مخصوصا زنان به شکل بارزی در تمامی صحنه‌های این جهاد بزرگ حضور فعال و گسترده‌ای داشته‌اند.

وی ادامه داد: در واقع نام بردن از زن در مقدمه قانون اساسی، نشان دهنده اهمیت حقوق زنان است، هم‌چنین در مقدمه قانون اساسی بخشی با عنوان زن در قانون اساسی درج شده است و در آن بیان شده که طبیعی است زنان به دلیل ظلم بیشتری که از سوی نظام طاغوتی متحمل شده‌اند، استیفای حقوق آنان بیشتر از مردان باشد.

این وکیل دادگستری با اشاره به وظیفه و نقش مهم مادری، عنوان کرد: همان طور که در مقدمه قانون اساسی ذکر شده، زنان به دلیل وظیفه پرورش انسان‌های مفید، ار ارزش و کرامت بالایی نسبت به مردان برخوردارند و قانون اساسی وظیفه زن را تنها منحصرا به خانواده ندانسته، بلکه تاکید بسیاری دارد که زنان علاوه بر فعالیت در خانواده، در فعالیت‌های اجتماعی نیز نقش به سزایی داشته باشند.

پروین خاطرنشان کرد: مردان به طور معمول انجام دادن یک وظیفه بر عهده‌شان است آن هم فعالیت در خارج از منزل است، اما بسیاری از زنان علاوه بر فعالیت در کانون خانواده به فعالیت در خارج از منزل نیز می‌پردازند، که از ارزش و کرامتی والایی برخوردار است.

این حقوقدان، در خصوص حقوق معنوی زن، اظهار کرد: مسوولان موظف‌اند که حقوق معنوی زن را تامین کند، اما متاسفانه مدتی است که از سوی قوه مقننه در زمینه حقوق بانوان، دچار توقف شده‌ایم و در این زمینه فعالیت خاصی انجام نشده است.

 

وی خاطرنشان کرد:‌ هم‌چنین با صادر شدن رای اخیر وحدت رویه که در آن استفاده از وکالت بلاعزل در طلاق مشروط شده است، می‌توان این ادعا را مطرح کرد که یک عقب‌گردی در زمینه حقوق معنوی بانوان داشته‌ایم.

این عضو هیات علمی دانشگاه بیان کرد: متاسفانه در صدا و سیمای جمهوری اسلامی چه در قالب طنز و چه به طور جدی،‌گاهی در جهت حفظ و ارتقای شخصیت زن گام برداشته نمی‌شود، بدین معنی که به طور دایم در جهت تنزل شخصیت زن حرکت می‌شود و این مساله اصلا صحیح نیست.

 

پروین بیان کرد: وظیفه دولت به معنی عام آن یعنی قوه قضاییه، مقننه و مجریه فقط اجرای قانون نیست، ‌بلکه حمایت‌هایی است که باید به واسطه ارگان‌ها و سازمان‌های بهزیستی در قبال زنان انجام دهند. اما این اصل به معنای واقعی آن راهگشا نبوده است.

وی اجرای نص صریح قانون را انجام دادن وظایف هر ارگان و سازمان دانست و بیان کرد: هر کدام از این سازمان‌ها باید تنها در جهت وظایف خود گام بردارند.

این حقوقدان هم‌چنین با اشاره به نقش رسانه‌ها در تقویت شخصیت زن، بیان کرد: نقش رسانه‌ها در این مساله بسیار قوی و حائز اهمیت است. به خصوص نقش سیمای جمهوری اسلامی ایران. در واقع رسانه‌ها باید سعی کنند فیلم‌هایی در جهت تحقیر زن ساخته نشود، ‌به عنوان مثال در برنامه‌ها و مصاحبه‌هایی تلویزیونی به طور دایم از اصطلاح «زن ذلیل» استفاده می‌شود که خود این اصطلاح در واقع نفی بند یک اصل 21 قانون اساسی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه اظهار کرد: قدم‌هایی در رابطه با ایجاد دادگاه‌های صالح برداشته شده است. البته منظور از دادگاه‌های صالح، دادگاه‌های قانونی است که ویژه امور خانواده باشد،‌که این گام سال‌ها پیش برداشته شده است اما اگر منظور از دادگاه‌های صالح دادگاه‌هایی است که علاوه بر صلاحیت قانونی برای رسیدگی، دارای صلاحیت علمی و اجتماعی نیز باشد، ‌در این صورت کمبود این دادگاه‌ها را داریم. بدین معنی که بدیهی است رییس دادگاه فردی حقوقدان است،‌ در حالی که مسائل خانواده صرفا مسائل حقوقی نیست، بلکه مباحث اجتماعی و فرهنگی نیز در آن وجود دارد که این دادگاه‌ها باید از مشاوران، روان‌شناس و جامعه شناس در زمینه تعلیم و تربیت، استفاده کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قوانین به خودی خود معجزه نمی‌کنند، بلکه این مجریان قانون هستند که قوانین را در صحنه جامعه به حرکت در می‌آورند و باید معجزه کنند، بدین معنی که گاهی اوقات قوانین می‌توانند مرده و ناقص باشند، اما با یک تفسیر و اجرای خوب می‌توانند، مفید و کارآمد باشند.




موضوع مطلب : عقد نکاح - مهریه - طلاق - حقوق خانواده - حقوق زنان

لوگو
سلام. وبلاگ محسن قاری فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان در جهت ارتقای توان مطالعاتی خود و ارایه مطالب مرتبط اقدام به درج این وبلاگ کرده ام. کلیه نظرات دوستان محترم میباشد و منتظر ارایه نظرات و پیشنهادات و مشاوره و تبادل لینک باشما هستیم.
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 35
  • بازدید دیروز: 120
  • کل بازدیدها: 1086172
پیوندها