سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
.:؛ حقوق و حقوقدانان ؛:.
درباره وبلاگ


سلام. وبلاگ محسن قاری فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان در جهت ارتقای توان مطالعاتی خود و ارایه مطالب مرتبط اقدام به درج این وبلاگ کرده ام. کلیه نظرات دوستان محترم میباشد و منتظر ارایه نظرات و پیشنهادات و مشاوره و تبادل لینک باشما هستیم.
صفحات وبلاگ
23090294263918019306.jpg
سه شنبه 90 آذر 29 :: 12:19 صبح ::  نویسنده : محسن قاری

محسنی‌اژه‌ای خبر داد:
احضار بروجردی و مدیرعامل فولاد اهواز
بازداشت پرتاب‌کننده کفش بسوی رییس‌جمهور
آمادگی برای برخورد قضایی باتخلفات نامزد‌هاو هوادارانشان

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به پرونده فساد اقتصادی اخیر از صدور قرار مجرمیت برای برخی متهمان، احضار رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاسیت خارجی مجلس و اقدام بین‌المللی برای بازگرداندن «خاوری» خبر داد...

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست روز دوشنبه خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در رابطه با احضار رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با پرونده فساد بانکی اخیر گفت: قبلا خبرنگاری از من سوالی مبنی بر بازداشت ایشان پرسید و من گفتم ایشان بازداشت نشده است اما احضار شده و از وی تحقیق شده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تعداد نمایندگان احضار شده به عنوان متهم یا مطلع در رابطه با پرونده فساد اقتصادی اخیر نیز خاطرنشان کرد: تعداد این نمایندگان چهار نفر بوده است.

 

پسر بروجردی بازداشت نشده است

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره بازداشت فرزند «علاءالدین بروجردی» نیز اظهار کرد: فرزند ایشان هم بازداشت نشده است.

 

پرتاب‌کننده کفش به رییس‌جمهور بازداشت شده است

محسنی‌اژه‌ای هم‌چنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فردی که در سفر استانی رییس‌جمهور به مازندران اقدام به پرتاب کفش کرده دستگیر شده است یا خیر؟ گفت: در همان روز مدعی‌العموم اقدام کرده و این فرد دستگیر شده است.

وی هم‌چنین با اشاره به پیگیری‌های قضایی پرونده فساد مالی اخیر افزود: دادستانی ایراداتی به قرار مجرمیت‌ها وارد کرد که این ایرادات رفع شده است و امیدواریم کیفرخواست متهمان که کیفرخواستی سنگین است، زودتر آماده و به دادگاه ارسال شود.

 

اقدام از طریق پلیس بین‌الملل برای بازگرداندن خاوری

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: قبلا ما گفته بودیم که اگر آقای خاوری به ایران باز نگردد از طریق پلیس بین‌الملل اقدام می‌کنیم و همین کار را هم انجام دادیم.

وی ادامه داد: همچنین تعدادی از شرکت‌های خارج از کشور که وابسته به گروه «آریا» بودند، شناسایی شدند و از پلیس بین‌الملل خواسته شد اقدامات لازم در این زمینه را با توجه به دستورات قضایی انجام دهد.

 

کیفرخواست متهمان سنگین است

دادستان کل کشور افزود: اشکالات و ایراداتی که دادستانی به قرارهای مجرمیت وارد کرده بود رفع شده است و امیدواریم کیفرخواست متهمان که کیفرخواستی سنگین هم هست، هر چه زودتر آماده و به دادگاه ارسال شود. این کیفرخواست الان در مرحله تایپ است.

محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: بعضی از واگذاری‌های صورت گرفته توسط این گروه همراه با اشکالاتی بوده است. بازرسی کل کشور موظف شد سریعا این مساله را بررسی کند. بازرسی کل کشور در این زمینه یک مرحله گزارش داده و گزارش نهایی را هم در این زمینه خواهد داد.

 

احضار مدیرعامل کارخانه فولاد ملی اهواز

وی خاطرنشان کرد: در این راستا چهار پنج نفر بازداشت شده‌اند. مدیرعامل کارخانه فولاد ملی اهواز و چند نفر دیگر احضار شده‌اند و به آنها تفهیم اتهام شده است که در این زمینه هم اگر این افراد مجرم تشخیص داده شوند برای آنان نیز قرار مجرمیت صادر می‌شود.

 

200 مورد املاک شناسایی شده است

سخنگوی دستگاه قضایی یادآور شد: در بحث شناسایی اموال هم متاسفانه برخی افراد همه اموال خود را معرفی نکردند و مشخص شد بعضی از اموال متعلق به این گروه است ولی به ظاهر به نام افراد دیگری است.

محسنی اژه‌ای گفت: املاکی که متعلق به این گروه است قبلا تا 175 مورد و الان بیش از 200 مورد شناسایی شده است. کارشناسی‌ها در این زمینه هم تقریبا رو به اتمام است و باز هم می‌گویم املاکی که وجود دارد تکافوی همه مبلغ بدهی به بانک‌ها را می‌کند.

 

خرید 10 میلیارد تومان طلا برای یک خانم

وی تصریح کرد: متاسفانه این افراد صداقتی ندارند و تا کارشناسی صورت نگیرد معلوم نمی‌شود چه مواردی وجود داشته است. مثلا در کارشناسی‌های صورت گرفته مشخص شد مقداری طلا و جواهر برای یک خانم خریداری شده است. یعنی یک خانم جدید هم وارد پرونده شد و مشخص شد بیش از 10 میلیارد تومان طلا برای این خانم خریداری شده است. سند خرید یک برلیان به قیمت شش میلیارد تومان هم وجود دارد اما معلوم نیست خود برلیان کجاست. آپارتمانی هم به مساحت 600 متر و به قیمت دو میلیارد و 400 میلیون تومان برای همسر یکی از این افراد خریداری شده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: خانم‌هایی که برای آنها طلا خریداری شده و به حساب آنان پول واریز شده بازداشت نشده‌اند اما تحت تحقیق هستند.

 

در اختیار گرفتن هواپیمای آمریکا، لطف خدا بود

وی هم‌چنین در ادامه با اشاره به در اختیار گرفتن هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی توسط ایران، ادامه داد: خدا را سپاسگزاریم که لطفش شامل حال ملت ایران شد و یکی از هواپیماهای پیشرفته نیروهای آمریکایی به دست نیروهای سپاه افتاد؛ البته این نمونه کوچکی بود و توانمندی‌های ما بیش از اینهاست.

 

تشکیل پرونده حقوقی درباره هواپیمای آمریکایی

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اقدامات حقوقی مربوط ورود هواپیمای آمریکایی به کشورمان نیز اظهار کرد: پرونده‌ای در این زمینه تنظیم شده و برای دادگستری ارسال شده است و الان وزارت خارجه پیگیر این موضوع است؛ البته جنایت‌های آمریکا یکی دو تا نیست و به تدریج پرونده‌ها پیگیری می‌شود؛ لذا هم پرونده دو مقام آمریکایی به جریان افتاده است و هم پرونده‌های دیگر جنایات آمریکا در حال پیگیری است.

 

آماده پاسخگویی به استعلام‌های انتخاباتی هستیم

دادستان کل کشور هم‌چنین با اشاره به در پیش بودن ثبت‌ نام نامزدهای انتخابات مجلس تصریح کرد: همه دستگاه‌ها طبق قانون تلاششان را به کار گرفته‌اند تا امسال نیز مانند گذشته انتخاباتی پرشور و توام با آرامش داشته باشیم. شورای نگهبان که نظارت بر انتخابات را به طور انحصاری بر عهده دارد وظایف خود را انجام می‌دهد. وزارت کشور نیز مقدمات امر را کاملا فراهم کرده است.

محسنی‌اژه‌ای اظهارکرد: قوه قضاییه هم تلاش می‌کند که آنچه را قانون بر عهده‌اش گذاشته به خوبی انجام دهد. از جمله وظایفی هم که برای قوه قضاییه در قانون انتخابات تعریف شده، یکی در مورد استعلاماتی است که هیات‌های اجرایی و شورای نگهبان از قوه قضاییه و دادستان کل کشور انجام می‌دهند و در این زمینه ما الان آمادگی کامل داریم تا در زمان مشخص به استعلامات پاسخ دهیم. وظیفه دیگر این است که چنانچه گزارشی از تخلف نامزدان یا هواداران آنها داده شود که جرم باشد، برخورد کنیم. برای این کار پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و دادسراها و دادگاه‌ها آمادگی لازم را دارند.

وی خاطرنشان کرد: مساله دیگر بحث پیشگیری از جرایم انتخاباتی است. ماده 67 قانون انتخابات، قوه قضاییه را مکلف کرده است که با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی از وقوع جرایم انتخاباتی پیشگیری کند که در این زمینه روز گذشته اولین جلسه با حضور نمایندگانی از وزارت کشور و شورای نگهبان برگزار شد و راهکارهایی در این زمینه در نظر گرفته شد؛ از جمله اینکه رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی در این زمینه کار کنند تا نامزدها و افرادی که در ستادهای انتخاباتی کار می‌کنند قانون انتخابات را مطالعه کنند تا مشکلی پیش نیاید.

 

آمریکا بچه‌گانه رفتار کرده است

سخنگوی قوه قضاییه یادآور شد: مطلب دیگر این بود که آمریکا دست به یک کار بچه‌گانه زد و گفت می‌خواهیم یک سفارتخانه مجازی در ایران ایجاد کنیم. این موضوع آنقدر سطحی است که نیازی به بحث حقوقی ندارد اما من می‌خواهم به مردم به ویژه جوانان یادآور شوم که معمولا اینگونه برنامه‌ها برای جذب افراد و در نهایت سوءاستفاده از آنهاست چون خیلی از افرادی که در دام آمریکا افتاده‌اند و بعدا جاسوس شده‌اند از همین طرق بوده است؛ البته از لحاظ حقوقی هم دستگاه‌های ذی‌ربط اقدامات خود را خواهند داشت.

 

پیگرد قضایی دو مقام آمریکایی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اقدام دستگاه قضایی برای پیگرد دو مقام آمریکایی طراح ترور یکی از فرماندهان نظامی کشور اظهار کرد: در دادگستری تهران طرح شکایت شد و از طریق پلیس بین‌الملل این موضوع در دست اقدام است و قاضی مربوطه نیز اقدامات لازم را انجام داده است.

 

تحت تاثیر هیچ‌ جوسازی قرار نخواهیم گرفت

خبرنگاری با بیان اینکه پیش از این گفتید فشارهایی به دستگاه قضایی در خصوص پرونده فساد مالی اخیر وارد می‌شود، از سخنگوی دستگاه قضایی سوال کرد که آیا می‌تواند اسامی این افراد را اعلام کند؟ که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: به طور طبیعی کسانی که منافع‌شان به خطر افتاده و از پیگیری قاطع، احساس خطر می‌کنند فشار می‌آورند و ان‌شاءالله دستگاه قضایی تحت تاثیر هیچ یک از جوسازی‌ها قرار نخواهد گرفت و اکنون نیز نیازی به ذکر اسامی نیست.

 

مصمم‌ایم با همه متخلفان برخورد کنیم

خبرنگار دیگری اظهارات روز گذشته احمد توکلی در مجلس را مورد اشاره قرار داد و از سخنگوی دستگاه قضایی خواستار ارزیابی شد که وی پاسخ داد: ما سخنگوی قوه قضاییه هستیم و سخنگوی دیگران نیستیم؛ البته در این پرونده و پرونده‌های مشابه این‌گونه بوده که اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از نظامات حکومتی بدون وابستگی به فرد صاحب قدرت نمی‌توانند تخلفات بزرگ این‌چنینی را مرتکب شوند و قطعا کسانی را که با متهمان همراهی کرده، راه را هموار کرده‌اند، در این موضوع شرکت کرده و یا معاونت داشته‌اند را شناسایی و با آنان برخورد می‌کنیم. در این راستا ضعیف‌کشی نیز نخواهد شد. طبیعی است که افراد و جرایم در این پرونده در یک رده نیستند اما قوه قضاییه مصمم است که با همه افراد متخلف در این پرونده به تناسب جرم و بدون اغماض برخورد کند.

 

برخورد‌های قضایی جزو افتخارات نظام خواهد بود

دادستان کل کشور یادآور شد: ما می‌خواهیم با توجه به مطالبی که از این پرونده استخراج می‌شود برای پیشگیری از موارد مشابه استفاده کنیم و قوه قضاییه در حال آسیب‌شناسی موضوع نیز هست. در این راستا مهم این است که به جرم رسیدگی شود. اگر به این جرم به طور قاطع رسیدگی کردیم، این موضوع جزو افتخارات نظام خواهد بود زیرا موضوع ابعاد مختلفی دارد و برخی از ابعاد آن نیز پیچیده است.

 

موضوع «آمنه» نیاز به بررسی دارد

خبرنگار دیگری در خصوص پرونده آمنه بهرامی سوال کرد که محسنی اژه‌ای گفت: این ادعا که در این پرونده با رضایت کار انجام نشده و مسائل این‌چنینی نیاز به بررسی دارد و دادستان تهران از این بعد در حال بررسی پرونده است. اگر به این نتیجه برسند، راه قانونی برای آن پیدا می‌کنند.

 

پیگیری پرونده‌ی حوادث «ایران» در دادگستری

در ادامه خبرنگاری خواستار توضیحات سخنگوی قوه قضاییه در خصوص پرونده روزنامه ایران و ضرب و شتم تعدادی از کارکنان آن شد که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: این پرونده در دادگستری مطرح است و من اکنون از مرحله نهایی آن اطلاعی ندارم.

 

پرونده کرسنت نیاز به کارشناسی دارد

سخنگوی دستگاه قضایی در خصوص پرونده نفتی کرسنت که مورد سوال یکی از خبرنگاران بود و اینکه آیا اخیرا متهمانی در این رابطه احضار شده‌اند نیز گفت: این پرونده از مدت‌ها قبل مطرح بوده و در حال حاضر نیز مطرح است و جزو مواردی است که نیاز به کار کارشناسی دارد. اکنون این پرونده در دادسرای تهران در دست بررسی است و افرادی را به عنوان مطلع و بعضا متهم احضار کرده‌اند و از آنان تحقیق می‌کنند.

 

دو نفر از جریان انحرافی محکوم شده‌اند

خبرنگار دیگری سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که شنیده شده پرونده متهمان جریان موسوم به انحرافی به دادگاه ارسال شده و این افراد محکوم شده‌اند. محسنی اژه‌ای پاسخ داد: پرونده بعضی از این افراد به دادگاه رفته، دو نفر از آنان محکوم شده‌اند و احکام حبس و استرداد اموال برای آنان صادر شده است؛ البته هنوز این حکم در مرحله تجدیدنظرخواهی است و قطعی نشده است. پرونده دو نفر دیگر نیز در مرحله دادگاه است و پرونده بعضی از آنان نیز به دادگاه ارسال شده است.

 

9 دی یوم‌الله است

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به در پیش بودن نهم دی گفت: این روز که یادآور نهم دی سال 88 بعد از فتنه انتخابات است، دقیقا یکی از ایام‌الله است و یادآور کارآمدی حضور مردم در مقابل توطئه‌های دشمنان بوده و هست.

محسنی‌اژه‌ای افزود: نهم دی روزی بود که یک بار دیگر مردم انقلابی ما نسبت به انقلاب و پیشوا و مقتدای خودشان ثابت کردند که هر کجا که لازم باشد با دل و جان می‌آیند و در مقابل دشمن می‌ایستند. به خاطر همین امر خدا را شاکریم.

 

در اجرای احکام پرونده‌های اوقاف بن‌بستی وجود ندارد

سخنگوی قوه قضایی در پاسخ به سوالی در مورد اجرا نشدن برخی احکام صادره به نفع سازمان اوقاف، گفت: اولا گاهی اوقات حکم به نفع اوقاف و گاهی علیه اوقاف صادر می‌شود. ثانیا اگر حکم موانع خارجی داشته باشد که باعث شود قابلیت اجرا نداشته باشد یا مساله امنیتی وجود داشته باشد، شورای تامین تشکیل می‌شود و در مورد این مساله تصمیم‌گیری می‌شود. بنابراین در این زمینه بن‌بستی وجود ندارد و طبیعی است که اجرای احکام نتواند در همان بدو امر حکم را اجرا کند.

 

شکایتی درباره آلودگی هوا دریافت نکرد‌ه‌ایم

به گزارش ایسنا، در ادامه نشست روز دوشنبه حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای با خبرنگاران، خبرنگاری در مورد وضعیت پرونده افرادی که به خاطر آلودگی هوا اعلام شکایت کرده‌اند سوال کرد که دادستان کل کشور پاسخ داد: در مورد آلودگی هوا شکایتی به قوه قضاییه ارائه نشده است.

 

کسی از ورزشی‌ها احضار نشده است

خبرنگاری به ورود گروه توسعه امیرمنصور آریا در بخش ورزشی و برخی تیم‌های فوتبال اشاره کرد و پرسید آیا در این زمینه کسی احضار شده است؟ که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: مشخصا کسی از ورزشی‌ها احضار نشده است.

 

درست نیست براساس احتمالات کسی را بازداشت کنیم

خبرنگار دیگری با ضد منافع ملی خواندن برخی اقدامات جریان موسوم به انحرافی، پرسید که آیا بهتر نیست از وقوع جرایم این افراد در جریان انتخابات آتی پیشگیری کنیم تا به فتنه‌ای بزرگ‌تر از فتنه 88 مبتلا نشویم؟ که سخنگوی قوه قضاییه پاسخ داد: تا زمانی که فردی مرتکب جرمی نشود نمی‌توان او را مجازات کرد. اگر در مورد انتخابات هم کسی از امکانات دولتی استفاده کند طبق قانون جرم است و قوه قضاییه برخورد می‌کند. در خصوص استفاده از قدرت هم اگر گزارشی ارائه شود قوه قضاییه برخورد می‌کند؛ البته در باب پیشگیری هم حتما باید اقدام کرد اما اگر احتمال بدهیم کسی می‌خواهد جرمی مرتکب شود و او را بازداشت کنیم، درست نیست.

 

نمی‌دانم کسی از «مطهری» شکایت کرده یا خیر

خبرنگاری در مورد شکایت علیه علی مطهری سوال کرد که محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: یک نماینده مجلس چنانچه در حیطه وظایف نمایندگی خودش بخواهد اظهارنظر کند، آزاد است و کسی نمی‌تواند متعرض او شود اما اگر همین نماینده اقداماتی خارج از وظیفه یا اقدام مجرمانه‌ای انجام دهد می‌شود علیه او شرکت کرد اما نمی‌دانم کسی از ایشان شکایت کرده است یا خیر.

 

پرونده بیمه ایران به دادگاه رفته است

خبرنگاری از وضعیت پرونده بیمه ایران سوال پرسید که محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: در این پرونده دادسرا مجددا رفع نقص کرده و پرونده را به دادگاه ارسال کرده است.

 

توضیح دادستان کل درباره پرونده مسجد ارک

خبرنگاری از آخرین وضعیت پرونده آتش‌سوزی در مسجد ارک نیز سوال کرد و پرسید که آیا درست است رییس قوه قضاییه به دادستان تهران نامه‌ای نوشته و طی این نامه از او خواسته تا از دفتر رهبری در مورد تسریع در رسیدگی به این پرونده استعلام کند؟ که محسنی اژه‌ای در پاسخ تصریح کرد: یقینا چنین چیزی غلط است. معنا ندارد که رییس قوه قضاییه به دادستان تهران نامه بنویسد تا از دفتر رهبری برای این مورد استعلام کند. چنین چیزی غلط است و اصلا نیاز به تحقیق ندارد اما در مورد جزئیات این پرونده من اطلاعی ندارم و در این مورد پیگیری می‌کنم.




موضوع مطلب : قوه قضاییه - مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه (129)

لوگو
سلام. وبلاگ محسن قاری فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان در جهت ارتقای توان مطالعاتی خود و ارایه مطالب مرتبط اقدام به درج این وبلاگ کرده ام. کلیه نظرات دوستان محترم میباشد و منتظر ارایه نظرات و پیشنهادات و مشاوره و تبادل لینک باشما هستیم.
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 25
  • بازدید دیروز: 216
  • کل بازدیدها: 1086456
پیوندها