سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
.:؛ حقوق و حقوقدانان ؛:.
درباره وبلاگ


سلام. وبلاگ محسن قاری فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان در جهت ارتقای توان مطالعاتی خود و ارایه مطالب مرتبط اقدام به درج این وبلاگ کرده ام. کلیه نظرات دوستان محترم میباشد و منتظر ارایه نظرات و پیشنهادات و مشاوره و تبادل لینک باشما هستیم.
صفحات وبلاگ
23090294263918019306.jpg
چهارشنبه 90 خرداد 25 :: 12:54 صبح ::  نویسنده : محسن قاری

/بررسی حقوقی جمع‌آوری تجهیزات ماهواره‌ای/
آخوندی:
نمی‌توان بازور با خواست اکثریت جامعه مقابله کرد
عمل قوه قضاییه درموضوع جمع‌آوری ماهواره‌ها مغایر قانون است

 

یک استاد دانشگاه و وکیل دادگستری گفت: اگر قانونی به تصویب رسد و اراد جامعه از آن حمایت نکند، آن قانون با شکست مواجه می‌شود و قابل اجرا نیست.

دکتر محمود آخوندی‌ در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه در دنیای کنونی نمی‌توان استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای را محدود کرد، افزود: با توجه به علایق و اشتیاق افراد، ‌نمی‌توان با پدیده تجهیزات ماهواره‌ای مبارزه کرد، زیرا نسل امروز حاضر نیست وقت خود را صرف دیدن فیلم‌های ایرانی که اکثرا تکراری هستند، کند. زیرا صدا و سیمای کشور برای جذب کردن جوانان به رسانه‌های داخلی تلاش زیادی نمی‌کند.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از دلایل گرایش مردم به تجهیزات ماهواره‌ای تنوع شبکه‌ها آن است، ‌زیرا جوانان امروزی ما آن جوانان 50 سال پیش نیستند و خوب و بد را به خوبی از یکدیگر تشخیص می‌دهند و خواهان این هستند که اخبار درست و مطمئن را از رسانه ملی دریافت کنند اما این عدم اطمینان باعث شده است، شهروندان به تجهیزات ماهواره‌ای گرایش پیدا کنند اگر رسانه داخلی جمهوری اسلامی ایران قادر باشد برنامه‌های خوب تهیه و به جامعه ارائه کند، دیگر مردم با ترس و اضطراب به سراغ تجهیزات ماهواره‌ای نمی‌روند.

این استاد برجسته حقوق کیفری با بیان اینکه حدود 80 درصد از مردم جامعه ما سریال‌های شبکه فارسی‌وان را دنبال می‌کنند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در خانه اکثر افراد جامعه، حتی خانواه‌های مذهبی نیز تجهیزات ماهواره‌ای را مشاهده می‌کنیم. ما باید با ماهواره از طریق فرهنگی مقابله کنیم نه کیفری، زیرا ماهواره یک پدیده فرهنگی است.

آخوندی با اشاره به دوران قبل از انقلاب گفت: قانون باید مطابق با نیازهای روز جامعه باشد و هر قانونی که از سوی جامعه برنخیزد، اجرا نمی‌شود، مانند دوران قبل از انقلاب که دستور بی‌حجابی را صادر کردند اما این قانون اجرا نشد، حتی با توسل به زور و اجبار و بعد از مدتی مجددا مردم به حجاب روی آوردند، در مورد مساله ماهواره نیز همین طور است و این قانون مصداق آن رفتار است. وقتی اکثریت جامعه خواهان داشتن ماهواره هستند، قانون با زور و اجبار نمی‌تواند با آن مبارزه کند. دولت باید با ارائه راهکارهای منطقی و اصولی با این پدیده مبارزه کند، زیرا اگر در مبارزه از خرد استفاده نشود، آن مبازه دیر یا زود با شکست روبه رو خواهد شد.

این حقوقدان و استاد دانشگاه، افزود: ما باید از طریق قوی کردن فرهنگ، با تهاجم فرهنگی مقابله کنیم، زیرا همیشه فرهنگ قوی، فرهنگ ضعیف را از بین می‌برد، این فرهنگ، فرهنگی جالبی نیست که در بحث ماهواره و جمع‌آوری دیش‌ها با زور و تهدید با مردم برخورد کنند زیرا با این رفتار، مردم نسبت به جامعه و حکومت بی‌اعتماد می‌شوند.

وی درپاسخ به برخی رفتار‌های صورت گرفته در جمع‌آوری تجهیزات ماهواره‌ای، بیان کرد: این عمل قوه قضاییه با قانون مغایرت دارد. مقام قضایی در صورتی می‌تواند اجازه بازرسی و ورود به اماکن خصوصی مردم را به نیروی انتظامی بدهد که مطمئن باشد در آن مکان جرمی اتفاق افتاده وجود دارد، درغیر این صورت این کار اشتباه است که صرفا به دلیل داشتن تجهیزات ماهواره‌ای وارد منزل افراد شوند و آن را جمع و ضبط کنند.
 
 

منبع: وبلاگ تخصصی حقوق ایران

 




موضوع مطلب : تجهیزات ماهواره ای - دیش - قانون جمع آوری ماهواره / مصوب1373

لوگو
سلام. وبلاگ محسن قاری فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان در جهت ارتقای توان مطالعاتی خود و ارایه مطالب مرتبط اقدام به درج این وبلاگ کرده ام. کلیه نظرات دوستان محترم میباشد و منتظر ارایه نظرات و پیشنهادات و مشاوره و تبادل لینک باشما هستیم.
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 27
  • بازدید دیروز: 38
  • کل بازدیدها: 1086544
پیوندها