سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
.:؛ حقوق و حقوقدانان ؛:.
درباره وبلاگ


سلام. وبلاگ محسن قاری فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان در جهت ارتقای توان مطالعاتی خود و ارایه مطالب مرتبط اقدام به درج این وبلاگ کرده ام. کلیه نظرات دوستان محترم میباشد و منتظر ارایه نظرات و پیشنهادات و مشاوره و تبادل لینک باشما هستیم.
صفحات وبلاگ
23090294263918019306.jpg
چهارشنبه 90 شهریور 30 :: 11:11 عصر ::  نویسنده : محسن قاری

مدیرکل پزشکی قانونی همدان خبر داد:
مرگ 11 نفر براثر مسمومیت‌های دارویی در پنج ماه نخست سال

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان گفت: شایع‌ترین علت بروز مسمومیت‌ دارویی، مصرف زیاد داروهاست که باید از مصرف خودسرانه داروها بدون تجویز پزشک، خودداری کرد...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، دکتر "علی احسان صالح"، اظهار کرد: هم‌ اکنون مسمومیت‌های دارویی شایع‌ترین مسمومیت‌ها به لحاظ ترکیبی هستند؛ به عنوان مثال داروهایی که سیستم اعصاب مرکزی را متاثر می‌کنند، از جمله داروهای خواب‌آور، مسکن‌ها و داروهای ضدافسردگی رتبه نخست را در ایجاد مسمومیت‌های دارویی دارند.

وی ادامه داد: نتایج بررسی‌ها 19 مورد مسمومیت منجر به فوت ناشی از دارو‌ها در سال 89 و 16 مورد را در سال 88 نشان داده است که این امر از افزایش 18.5 درصدی مرگ و میرها حکایت دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان تصریح کرد: در پنج ماه نخست امسال نیز 11 مورد مسمومیت منجر به فوت ناشی از مصرف دارو‌ها گزارش شده است که 7 مرد و 4 زن را شامل می‌شود.

دکتر صالح با بیان اینکه مسمومیت با داروی ترامادول هم از بیشترین موارد مسمومیت‌ها هستند، افزود: این دارو جزو خانواده مواد‌مخدر و تریاک محسوب نمی‌شود، اما داروی آرامبخشی است که اثرات مشابه ‌مخدر دارد، بیشتر مسمومیت‌ها با این دارو عمدی و به ‌علت دوز بالای مصرف است.

وی با بیان اینکه ترامادول از دسته داروهای (OTC) بدون نسخه نیست و با تجویز پزشک توزیع می‌شود، ادامه داد: اما به هر حال این دارو نظیر هر دارو یا ماده مخدر دیگر از کانال‌های غیررسمی و روش‌های غیرقانونی در اختیار مردم قرار گرفته و سوء مصرف می‌شوند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان گفت: داروهای اعصاب هم سهم فراوانی در بروز مسمومیت‌هایی دارویی دارند؛ لذا بخش عمده مسمومیت‌های دارویی براثر مصرف عمدی آرامبخش‌ها است.

دکتر صالح ادامه داد: پس از آنها مصرف گیاهان دارویی و شوینده‌ها چون جوهر نمک و وایتکس علت بروز مسمومیت‌هاست و این در حالی است که مصرف انواع مسکن‌ها مانند استامینوفن کدئین و داروهای بیماری‌های قلبی و عروقی نیز عامل مهمی در بروز مسمومیت‌ها به ‌شمار می‌آیند.

وی با بیان اینکه دارو آبنبات نیست، بر نظارت بیشتر مصرف دارو در سالمندان خانواده تاکید کرد و افزود: این افراد به عللی مانند شباهت ظاهری داروها، فراموشی، عدم ‌اطلاع از نام داروها، بی‌سوادی یا کم سوادی و یا حتی خوانا نبودن مقادیر مصرف دارو درج شده بر روی جعبه‌های دارویی ممکن است داروی خود را به اشتباه یا تکراری مصرف کنند.

این مقام مسئول با توصیه به اینکه برای سالمندان خانواده باید تعداد دفعات مصرف دارو یادداشت شود، گفت: مصرف مقادیر بیش از میزان توصیه شده داروهای مسکن سبب سمیت و تخریب کلیه‌ها می‌شود.

دکتر صالح تصریح کرد: داروهای خوش‌طعم مخصوص کودکان را باید از دسترسشان دور نگه داشت و در موارد بروز مسمویت‌های دارویی باید بسته‌های دارویی به همراه بیمار به بیمارستان منتقل شود.

وی یادآور شد: در بیمار بیهوش باید تعداد تنفس و ضربان نبض بررسی شود تا در صورت نیاز برای انجام عملیات احیا آماده بود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان گفت: با اورژانس تماس بگیرید و هرگز سعی در ایجاد استفراغ نکنید چون اغلب اوقات آثار نامطلوبی به‌ همراه دارد و ممکن است باعث ایجاد آسیب‌های بیشتری در فرد مصدوم شود.




موضوع مطلب : پزشکی قانونی

لوگو
سلام. وبلاگ محسن قاری فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان در جهت ارتقای توان مطالعاتی خود و ارایه مطالب مرتبط اقدام به درج این وبلاگ کرده ام. کلیه نظرات دوستان محترم میباشد و منتظر ارایه نظرات و پیشنهادات و مشاوره و تبادل لینک باشما هستیم.
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 71
  • بازدید دیروز: 239
  • کل بازدیدها: 1088179
پیوندها