سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
.:؛ حقوق و حقوقدانان ؛:.
درباره وبلاگ


سلام. وبلاگ محسن قاری فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان در جهت ارتقای توان مطالعاتی خود و ارایه مطالب مرتبط اقدام به درج این وبلاگ کرده ام. کلیه نظرات دوستان محترم میباشد و منتظر ارایه نظرات و پیشنهادات و مشاوره و تبادل لینک باشما هستیم.
صفحات وبلاگ
23090294263918019306.jpg
چهارشنبه 90 شهریور 30 :: 11:16 عصر ::  نویسنده : محسن قاری

تداوم نقض حقوق بشر از آمریکا و انگلیس تا بحرین

گزارش‌های منتشره از کشور‌ها اروپایی و آمریکا هم‌چنان از ادامه‌ی نقض آشکار حقوق افراد به بهانه‌های مختلف حکایت دارد...

به گزارش ایسنا، نیویورک تایمز به قلم ریچارد اپل نوشت: یک مقام بلندپایه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل پنج سال پیش به دولت آمریکا هشدار داد و گفت مطالب و اطلاعاتی به دست آورده که خبر کشته شدن خانواده ها و شهروندان غیر نظامی عراقی به دست نیروهای آمریکایی صحت دارد. همان مقام بلند پایه گفت در میان قربانیان، کودکان زیر پنج سال و چهار زن وجود داشته است. روز ‌15 مارس سال ‌2006 فیلم ویدئویی تهیه شده که توسط نیروی پلیس عراق انجام شده است در آن می‌توان به تصاویری دریافت که پنج کودک و سه بزرگسال به چشم می‌خورند که به ضرب گلوله در سر و سینه کشته شده‌اند. سه ماه بعد از اتفاق افتادن این فاجعه و هشدار سازمان ملل به آمریکایی‌ها، ارتش آمریکا اعلام کرد که خود تحقیقاتی انجام داده و در آن مشخص گردیده که ادعاها بی پایه و اساس بوده‌اند. در عملیاتی که تعداد زیادی از شهروندان بی گناه قربانی شدند، هم ارتش آمریکا و هم نیروهای ویژه دست اندرکار بوده‌اند. فیلیپ آلستون مقام عضو کمیسیون حقوق بشر پانزده روز بعد نامه‌ای به دفتر نمایندگی آمریکا در ژنو ارسال کرد و در آن نوشته بود که حقیقت با ادعاهایی که آمریکایی ها عنوان کرده کاملا متناقض است. کپی نامه نیز توسط نمایندگی آمریکا در ژنو به واشنگتن ارسال شد.

پنج‌شنبه گذشته، سرهنگ گرگوری سخنگوی پنتاگون وزارت دفاع آمریکا گفت، اطلاعات موجود بر روی تارنمای ویکی لیکس کماکان قادر به تغییر نتیجه تحقیقات انجام شده نخواهد بود. و طبق تحقیقات انجام شده جنایتی صورت نگرفته است. وی همچنان افزود مطلب جدید و تازه‌ای وجود ندارد که بخواهیم به آن نگاهی بیندازیم. در آن زمان آقای آلستون گزاشگر ویژه بخش قضایی کمیسیون حقوق بشر بود اما اکنون وی استاد دانشگاه نیویورک (NYU) می‌باشد، نیویورک تایمز تلاش بسیار داشت تا با وی تماس برقرار کند، اما موفق به این کار نشد. آلستون در نامه خود قید نکرده بود که چگونه تحقیقات را انجام داده است اما گفته بود که بعد از انتقال جنازه ها به بیمارستانی در شهر تکریت عراق کالبد شکافی صورت گرفت و مشخص شد که به قربانیان در سر شلیک شده و به همه آنها دستبند زده شده‌ است. در آن زمان نیروهای آمریکایی گفتند که از منزلی به طرف آنها شلیک شد که منجر به کشته شدن دو نفر از همرزمان آمریکایی شد لذا آنها به خانه حمله ور شده و به همه دستبند زدند.

 

آمار کودک آزاری در انگلیس رو به افزایش است

آمار منتشره از سوی وزارت دادگستری انگلیس نشان می دهد، تعداد افراد دستگیر شده در ارتباط با آزار جنسی کودکان زیر ‌16 سال طی شش سال گذشته در این کشور حدود ‌60 درصد افزایش داشته است. منابع خبری اینترنتی اعلام کردند که این آمار از یک هزار و ‌363 مورد در سال ‌2005 میلادی به دو هزار و ‌135 مورد در سال ‌2010 رسیده است.

این در حالی است که سازمان‌های حمایت از کودکان می‌گویند، این تعداد دستگیری‌ها بسیار کمتر از موارد کودک آزاری است که حدود ‌21 هزار مورد در سال ‌2008 بوده است. قسمت دیگری از این آمار تکان دهنده که تحت قانون آزادی اطلاعات منتشر شده است، نشان می‌دهد که کودکان زیر پنج سال یک هزار مورد از این موارد را تشکیل می دهند و به طور میانگین از هفت کودک مورد آزار جنسی قرار گرفته یک نفر زیر ‌10 سال بوده است.

اتهام متهمان این پرونده‌ها، آزار جنسی کودکان، گرفتن عکس از آنها و پخش عکس‌ها در سامانه‌های اینترنتی اعلام شده است.

به گفته سازمان‌های حمایت از کودکان، دلیل این افزایش چشم‌گیر استفاده روزافزون مردم این کشور از سامانه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک است. پیش‌تر گفته شده بود که نطفه اصلی نا آرامی‌های اخیر انگلیس نیز در این سامانه ها شکل گرفته است. بر اساس قانون آزادی اطلاعات دولت از قانون‌گزار می خواهد که امکان دسترسی به اسناد، مدارک و گزارشها را برای مدت زمان تعیین شده فراهم سازد.

 

انگلستان؛ حقوق اقلیت‌ها

کمیته ضد نژادپرستی سازمان ملل به انگلستان اصرار می کند که اخراج خانواده های کولی را معلق کند. کمیته سازمان ملل که به مبارزه با تبعیض نژادی می پردازد تاسف عمیق خود را به دلیل اصرارمقامات انگلستان برای اخراج کولی ها و خانواده های مسافران ایرلندی ساکن در حومه شهر اسکس بدون فراهم کردن اقامتگاه جایگزین مناسب اعلام می کند.

اعضای کمیته سازمان ملل در مورد حذف تبعیض نژادی در یک بیانیه پاسخی به تصمیم اخراج خانواده ها از مزرعه دال در اسکس گفتند: ما حکومت انگلستان را به معلق کردن اخراج برنامه ریزی شده که بر زندگی افراد کولی وخانواده های مسافران به ویژه زنان،کودکان و افراد مسن تاثیر می گزارد دعوت می کنیم.ما مقامات را به پیدا کردن یک راه حل صلح آمیز و مناسب شامل تعیین کردن اقامتگاه مناسب با احترام کامل به حقوق خانوادهایشان تاکید می‌کنیم.

در مارس سال گذشته کمیته نامه ای به انگلستان فرستاد و مقامات آنجا را به حمایت از حقوق بشر این خانواده ها دعوت کرد. کمیته گفت اخراج ها ممکن است در نقض مقررات کنوانسیون و مغایر با توصیه های کلی کمیته شماره ‌27 (‌2000) در خصوص تبعیض علیه روماها باشد.

کولی ها و مسافران ایرلندی با تبعیض و خصومت چشمگیری در جامعه روبرو هستند و کمیته عمیقا نگران است که این وضعیت می تواند با اتخاذ این اقدامات مقامات دولتی بدتر شود.

 

بحرین؛ آزادی بیان و حق برگزاری تجمعات

سازمان ملل در خواست کرد که شهروندان بحرینی که در طول اعتراضات اخیر فقط برای حق آزادی بیان دستگیر شده اند،آزاد شوند و تاکید کرد که شهروندان باید در دادگاه های غیر نظامی محاکمه شوند و هر زندانی باید متهم به یک جرم جزایی شناخته شده با دسترسی مناسب و کافی به وکیل و زمان کافی برای آماده کردن دفاعیه باشد.سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر- Rupert Colville -گفت: ما نگران هستیم که بسیاری از ‌264 پرونده معوق باقی مانده در دادگاه های نظامی رسیدگی شوند. اغلب خواندگان در این پرونده ها زندانیانی هستند که فقط برای اعمال حق آزادی بیان واجتماعات زندانی شده‌اند.کارمندان زیادی به دلیل اتهام مشارکت در اعتراض علیه حکومت شغل‌شان را از دست داده‌اند.

وی گفت: ما دعوت می کنیم ازمقامات ملی که دستور سریع بازگرداندن افراد به مشاغل‌شان را صادر کنند و تضمین کنند که برای در آمد از دست رفته شان غرامت دریافت کنند. او اضافه کرد که دادگاه ملی احکام خشنی علیه معترضان با اتهامات مشارکت در اجتماعات غیر قانونی یا بیان علیه حکومت صادر کرده است. دادگاه در ‌124 پرونده قرارهایی شامل ‌2حکم اعدام و زندان‌هایی از ‌1سال صادر نموده است .16 نفر به طو کامل تبرئه شده اند و ‌7 نفر از برخی اتهامات تبرئه و به بعضی دیگر محکوم شده اند.

 

کنترل دانشجویان ایرانی توسط دولت مجارستان

براساس سند منتشره شده ویکی لیکس مندرج در روزنامه مجار نمزت مورخ ‌90/6/16 تحت عنوان «سیاست خارجی مجارستان از خارج هدایت می‌شود»، کینگا گونتس وزیر خارجه کابینه جورچانی در در هشتم آوریل سال ‌2007 در پاسخ به نامه آپریل فولی سفیر وقت آمریکا در بوداپست به دستور صادره توسط دولت مجارستان به دانشگاه های این کشور برای کنترل پنهانی تعداد ‌700- ‌600 نفر دانشجویان ایرانی اشاره نموده است. در دستورالعمل صادره با استناد به روح قطعنامه تحریمی شورای امنیت بر علیه ایران بر محدود سازی دسترسی آنان به اطلاعات حساس در صورت امکان تأکید گردیده است. طی اسناد فاش شده ویکی لیکس خانم گونتس وزیر خارجه وقت در هنگام مکالمه اش با سفیر آمریکا گوشزد نموده : نگرانی هائی در خاورمیانه در رابطه با ارتباطات آشکار ایران با گروه های تندرو و جنبش افراط گرای حماس وجود دارد. گونتس در این ارتباط ضمن تأکید فراوانی برپای بندی کشورش برای اجرای قطعنامه ‌1737 داشته به همکاری های محدود شرکت های مجاری مثل مول اشاره و اتخاذ سیاست سخت گیرانه برای توقف روابط تجاری شرکت های مجاری را نامقدور دانسته است.

 

یونان؛ حق برگزاری تجمعات و آزادی بیان

تظاهرات مخالفان سیاست ریاضت اقتصادی یونان در خلال گشایش هفتاد و ششمین نمایشگاه بین‌المللی اقتصادی و تجاری که قرار است در شهر تسالونیک برپا شود، منجر به درگیری شدید میان نیروهای امنیتی و مخالفان شد. به گزارش رسانه های خبری یونان، تظاهرات مخالفان در شهر تسالونیک در حالی صورت گرفت که جرج پاپاندرئو نخست وزیر این کشور در حال سخنرانی در خصوص برنامه های اقتصادی دولت خود بود.بر اساس این گزارش، در خلال این درگیری ها بیش از یک‌صد نفر دستگیر و تعدادی نیز زخمی شدند که افراد زخمی به بیمارستان‌های شهر منتقل شدند.

دامنه تظاهرات آن‌چنان گسترده بود که ماموران پلیس به منظور متفرق کردن تظاهرکنندگان مجبور به استفاده از گاز اشک آور شدند. نخست وزیر یونان در سخنان خود بار دیگر از اتحاذ سیاست ریاضت اقتصادی دولتش برای نجات اقتصاد در آستانه ورشکستگی کشور دفاع کرد و گفت که برنامه‌های اصلاحات در ساختار اقتصادی کشور ضروری است و هم‌چنان ادامه خواهد یافت.




موضوع مطلب : حقوق بشر

لوگو
سلام. وبلاگ محسن قاری فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان در جهت ارتقای توان مطالعاتی خود و ارایه مطالب مرتبط اقدام به درج این وبلاگ کرده ام. کلیه نظرات دوستان محترم میباشد و منتظر ارایه نظرات و پیشنهادات و مشاوره و تبادل لینک باشما هستیم.
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 47
  • بازدید دیروز: 73
  • کل بازدیدها: 1086687
پیوندها